Rezwan Farmi

Duoen Rest in Beats består af sangerinden Rezwan Farmi og producer Sebastian Theilke. Sammen skaber de deres helt egen unikke lyd, som lever et organisk liv i en elektronisk verden. De hviler i rytmen men i smuk bevægelse. Med Rezwans enestående vokalbrug og tekstunivers, skaber hun et ekspanderende og kalejdoskopisk rum, der på én gang føles varmt og velkendt, men i samme tone synes nyt og fuldstændig uudforsket.

Under Rezwans stemmer lægger Sebastian de levende, tektoniske beats, der har dybe rødder i hiphoppens beatkultur. Som en samtale mellem to vilde hjerter, danser Sebastians takter og skarpe scratch med Rezwans dragende vokal – altid i kærlig krig, men perfekt balance med hinanden.

  •  


  • Det danske par, bestående af Sebastian Rønne og Rezwan Farmi, har været på en længere rejse sammen. I 2017 vandt de P3’s talentkonkurrence KarriereKanonen, og siden da har det ikke stået stille. De har været ude og lede efter musikalsk inspiration i verden, for at vende hjem med dybt refleksive og smukke sange om livet som “Synge igen”. I mellemtiden er parret også blevet forældre, og kan give koncert på Atlas i Aarhus, hvor vi får lov til at høre noget af materialet fra deres kommende ep.

Der er en utrolig dybde i deres danske tekster, der nærmer sig poesi, og en virkelig stærk og intenst nærværende stemme fra Farmi, der kombineres med mere elektroniske lyde komponeret af Rønne. Deres mål var da under KarriereKanonen-tiden også at “sætte folk fri”, og det kan mærkes i stemningen, når sangene får liv på live-scenen, og vi alle “flyver væk” sammen.

Publikum, der fylder en god tredjedel af Atlas op, repræsenterer en bred skare af den danske befolkning. Mænd, kvinder, piger, drenge – måske med en overvægt af millennials i friske sneakers og mom jeans, der højest sandsynligt har hørt om bandets eksistens gennem P3. Foråret har dog indtaget Aarhus, og først i sidste øjeblik befinder folk i salen. Allerede inden duoen går på scenen, udstråler den mystik og magi. Røgen svømmer stille gennem lyset i lokalet. Muligheden for sidde ned i salen skaber først et akavet tomrum foran scenen, som Farmi kun ønsker fyldt, hvis lyden ikke bliver værre – “det er vigtigt!”

Rutineret og nærværende tosomhed

Farmi åbner showet solo med blot en guitar, så der rigtig kommer spot på den enorme stemme, hun bringer til projektet. Det giver samtidig en kæmpe kontrast til, når Sebastian Rønne kommer med ind på scenen, og starter de elektroniske elementer op. For her får vi at høre, hvad det er, der gør duoens pop-lyd så unik, hvilke kombinationer af musikalske detaljer og stemmer, der giver Rest In Beats deres eget udtryk.

Sangene tager hver især publikum med på en rejse. Der er så mange nuancer og elementer at spore i hvert enkelt nummer, og de bliver udført med stor indøvethed. Der er ingen slinger i valsen fra tosomheden, selvom Farmi må indrømme, at hun ikke altid lige kan huske, hvilken sang de spiller næste gang. Man kan virkelig fornemme at de to danner par i både liv og musik og er sporet helt ind på en fælles rytme. Fra leg med det elektroniske til næsten-rap og klassisk pop, de flyver storstilet gennem det hele, og publikum svinger hele kroppen i takt med Farmi.

Specielt deres første hit-single fra P3, “Fugle kan dø”, bliver fremført på fantastisk vis og bliver måske et toppunkt for aftenen. Rønne får også scratchet lidt ekstra på udstyret og har virkelig øre for at finde det passende rum for tilføjelser til nummeret. Og selvom titlerne på sangene hurtigt virker basale og lette at gætte, når man først lytter til et nummer, så formår de to netop at gøre de mest simple, sanselige indtryk af kærlighed og eksistensen til noget nyt med netop deres musik.

“Engang hoppede jeg til det her nummer, og så tissede jeg lidt i bukserne.”

Der er også plads til at lege med det elektroniske på flere af numrene. “Edderkoppespind” skulle ifølge Farmi udfolde sig på forskellig vis, hver gang duoen spiller den, og her demonstrerer de virkelig, at de er inde på den samme rytme, når de freestyler med diverse lydeffekter. På “Saltvand” tager det dog overhånd med en alien-like lyd-effekt, og også deres nyeste single “Synge igen” bliver overtaget af de elektroniske elementer. Et ærgerligt valg for ellers suverænt smuk sang, med rigtig meget på hjerte, der kommer til at gå en smule tabt i fremførslen.

Begejstringen for at stå på scenen og spille for en halvfyldt, men nærværende sal er stærk hos Farmi, der med en lys mor-stemme erklærer, at vi er “så søde!” De to er da også lige blevet forældre for blot fem måneder siden, og når der bliver hoppet energisk rundt oppe på scenen, og armene er helt oppe i vejret, mens kjolen svirrer rundt, så er det svært ikke at føle sig smittet af den gode energi. Duoen slutter efter “Synge Igen” også af med en “tisse-i-bukserne”-værdig sang, der ender det hele på en god tone. Farmi kommer endvidere tilbage solo på scenen og giver et ekstranummer, der rammer lige i hjertet.

I sin helhed en magtdemonstration af det talent, der gjorde duoen fortjent til at vinde KarriereKanonen i første omgang. Rest In Beats frembringer et rutineret liveudtryk med en smuk stemme og fremstår som fremtidens danske poplyd.